ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ
Το καλοκαίρι ήρθε και η θερμοκρασία ολοένα και ανεβαίνει. Ο κόσμος κατευθύνεται σε κοντινές και μη παραλίες. Τι συμβαίνει όμως κατά την εγκυμοσύνη; Τι πρέπει να προσέξουμε ώστε να χαρούμε τον ήλιο χωρίς να κινδυνεύσει το έμβρυο και η μέλλουσα μαμά;


Κολύμβηση
Εφόσον η εγκυμοσύνη κυλάει ομαλά χωρίς να εμφανίζονται επιπλοκές (προδρομικός πλακούντας, κολπική αιμορραγία,φόβος πρόωρου τοκετού), το κολύμπι στη θάλασσα (και την πισίνα) όχι μόνο δεν απαγορεύεται αλλά μάλιστα επιβάλλεται, μιας και αποτελεί μια από τις καλύτερες μεθόδους γυμναστικής. Η θάλασσα αφενός δροσίζει και βελτιώνει τη διάθεση, αφετέρου ανακουφίζει και ορισμένες από τις ενοχλήσεις της εγκυμοσύνης που το καλοκαίρι επιδεινώνονται. Συγκεκριμένα:
● Ανακουφίζει τις αρθρώσεις οι οποίες είναι ιδιαίτερα καταπονημένες λόγω της αύξησης του σωματικού βάρους και των ορμονικών αλλαγών που συνοδεύουν την εγκυμοσύνη
● Αυξάνει την ευελιξία των αγγείων και μειώνει το φορτίο των κάτω άκρων
● Χαλαρώνει το ισχιακό νεύρο και ανακουφίζει από τους πόνους στη μέση
Πριν όμως ξεκινήσετε το κολύμπι, πρέπει να έχετε υπόψιν ότι οι φυσιολογικές μεταβολές της εγκυμοσύνης σας καθιστούν πιο ευάλωτες. Αρχικά, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι αντοχές σας είναι μειωμένες. Θα πρέπει λοιπόν να ακούτε το σώμα σας και να μην το καταπονείτε περισσότερο από όσο αντέχει. Παράλληλα, όσο η κοιλιά μεγαλώνει, το κέντρο βάρος του σώματός σας μετατοπίζεται και είναι πιο δύσκολο να διατηρήσετε την ισορροπία σας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε τις κράμπες των κάτω άκρων που συμβαίνουν συχνά και είναι ιδιαίτερα δυσάρεστες τόσο έξω, όσο και μέσα στη θάλασσα. Για να χαρείτε λοιπόν άφοβα τη θάλασσα καλό είναι να τηρείτε τα παρακάτω:
● Πρέπει πάντα να κολυμπάτε με κάποιο άλλο άτομο μαζί. Όταν νιώθετε ότι λαχανιάζετε και δυσκολεύεστε καλό είναι να βγαίνετε άμεσα από το νερό.
● Πάντα πρέπει να κολυμπάτε σε ρηχές θάλασσες και να πατώνεται κάθε στιγμή. Η κούραση μπορεί να έρθει χωρίς προειδοποίηση, οπότε είναι καλό να μπορείτε να βγείτε γρήγορα έξω.
● Αποφύγετε την είσοδο στο νερό όταν βλέπετε ότι η θάλασσα έχει κύματα και δεν είναι ήρεμη.
● Το πολυ παγωμένο νερό, καλό είναι να αποφεύγεται, γιατί μπορεί να προκαλέσει συσπάσεις της μήτρας.
● Μην κάνετε ποτέ μακροβούτια! Το να κρατάτε την αναπνοή σας, αν και δεν επηρεάζει άμεσα εσάς, διαταράσει την οξυγόνωση του εμβρύου.
● Καλό είναι να μην γυρίζετε την πλάτη σας προς τη θάλασσα καθώς μπορεί να έρθει κάποιο κύμα και να σας τραυματίσει.
● Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικές στις βραχώδεις περιοχές και στους γλιστερούς διαδρόμους του κολυμβητηρίου, στις οποίες είναι πιο εύκολο να παραπατήσετε και να τραυματιστείτε. Αποφύγετε τις δύσβατες παραλίες. Σε προχωρημένη εγκυμοσύνη η ισοροππία σας είναι σαφώς ελαττωμένη.
● Καλό είναι η παραλία που θα προτιμήσετε να μην είναι απόμερη, και να έχετε άμεση πρόσβαση σε μεταφορικό μέσο.
● Μην παραλείπετε να αφήσετε να περάσουν κάποιες ώρες από το τελευταίο σας γεύμα πριν μπείτε στη θάλασσα, ιδιαίτερα τώρα όπου η πέψη σας λόγω εγκυμοσύνης καθυστερεί περισσότερο.

Ηλιοθεραπεία
Κατα τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, η καρδιαγγειακή σας λειτουργία αλλάζει ώστε να μπορεί το σώμα σας να ανταπεξέλθει στις νέες απαιτήσεις που δημιουργεί η ανάπτυξη του εμβρύου. Στις αλλαγές αυτές ανήκουν η αύξηση του όγκου αίματος, η αύξηση των καρδιακών παλμών και η πτώση της αρτηριακής πίεσης. Όλα τα παραπάνω δεν επιτρέπουν στο σώμα σας να αντιρροπήσει την αύξηση των θερμοκρασίας που προκαλεί η έκθεση στον ήλιο και μπορούν να οδηγήσουν γρήγορα σε λιποθυμικό επεισόδιο. Παράλληλα, το δέρμα σας λόγω των ορμονικών αλλαγών που συμβαίνουν στην περίοδο της εγκυμοσύνης, είναι πιο ευαίσθητο. Η έκθεση στον ήλιο είναι πιο εύκολο να οδηγήσει στη δημιουργία πανάδων, οι οποίες δεν είναι τίποτε άλλο από σκουρόχρωμες περιοχές στο δέρμα που οφείλονται στην υπερβολική συγκέντρωση μελανίνης. Για όλους τους παραπάνω λόγους, η ηλιοθεραπεία δεν συστήνεται στην εγκυμοσύνη και πρέπει να αποφεύγεται. Όταν κυκλοφορείτε στην πόλη το καλοκαίρι, καλό είναι να έχετε υπόψιν σας τα ακόλουθα:
● Η χρήση καπέλου και γυαλιών ηλίου είναι απαραίτητη για να αποφευχθεί η ηλίαση.
● Απαραίτητο είναι και ένα αντηλιακό με υψηλό δείκτη προστασίας, το οποίο όμως πρέπει να είναι ελεγμένο ώστε να μην περιέχει χημικές ουσίες βλαπτικές για το έμβρυο.
● Να προτιμάτε τα βαμβακερά, αέρινα και ανοιχτόχρωμα ρούχα που επίσης προστατεύουν από τις ακτίνες του ήλιου
● Να μην ξεχνάτε να πίνετε νερό, ώστε να παραμένετε συνεχώς ενυδατωμένη, και να προτιμάτε σκιερά μέρη με δροσιά.

Μολύνσεις
Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι ειδικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή της λεκάνης και στην περιγεννητική περιοχή αλλάζουν. Συγκεκριμένα, η αιμάτωση των γεννητικών οργάνων αυξάνεται, παρουσιάζεται φλεβική στάση στα αγγεία της πυέλου, και οι κολπικές εκκρίσεις γίνονται περισσότερες. Όλες οι παραπάνω μεταβολές, αν και είναι φυσιολογικές, μπορούν να σας προδιαθέσουν για μια μόλυνση. Παράλληλα, αν πάσχετε από διαβήτη κύησης, μπορεί να είστε ακόμη πιο ευάλωτη. Είναι σημαντικό λοιπόν να προφυλάσσεστε από διάφορες ευκαιριακές καλοκαιρινές λοιμώξεις που είναι ενοχλητικές και μπορούν να βλάψουν εσάς και να επηρεάσουν τη φυσική εξέλιξη της εγκυμοσύνης. Στις πιο συχνές καλοκαιρινές λοιμώξεις ανήκουν οι μυκητιάσεις και οι κυστίτιδες. Συμπτώματα όπως ερυθρότητα, κάψιμο στα γεννητικά όργανα, αυξημένες δύσοσμες ή διαφορετικής σύστασης εκκρίσεις, συχνοουρία ή κάψιμο κατά την ούρηση, θα πρέπει να σας κατευθύνουν στο γιατρό. Πως μπορείτε να τα αποφύγετε όλα αυτά;
● Να κολυμπάτε σε καθαρές παραλίες.
● Να αποφεύγετε τις πισίνες για τις οποίες δεν είστε σίγουρη ότι τηρούνται οι κανόνες υγιεινής.
● Να κάνετε ντους κάθε φορά που βγαίνετε από το νερό και να αλλάζετε μαγιό. Η υγρασία ευνοεί την ανάπτυξη μυκήτων.
● Να μην κάθεστε απευθείας στην άμμο. Να προτιμάτε τη δική σας πετσέτα και να την τοποθετείτε σε όποια επιφάνεια κάθεστε.
Το καλοκαίρι είναι από τις πιο ευχάριστες περιόδους του χρόνου και είναι κρίμα να μην το χαρείτε! Η εγκυμοσύνη δεν είναι μια παθολογική κατάσταση και συνεπώς δεν πρέπει να στερείστε ούτε τη θάλασσα ούτε τον ήλιο. Ωστόσο, πρέπει να προσέχετε διπλά, όχι μόνο για εσάς αλλά και για το μωρό σας.